Podívejte se, jak vám Usnesení.cz ušetří váš čas

Inteligentní vyhledávání napříč materiály uloženými v systému zpětně i do minulých období.

Základní vlastnosti systému

Úvod

Informační systém Usneseni.cz je od roku 2015 příkladem zvládnuté digitalizace procesů volených orgánů územních samosprávných celků. Náš informační systém mají k dnešnímu dni k dispozici stovky samospráv a to jak ta největší města, či městské části, tak i malé samosprávy. 

Co Vám Informační systém Usnesení.cz přinese

Snadná příprava materiálů
Podklady připravují referenti či zastupitelé s možností přizvat kolegy ke spolupráci a k doplnění stanoviska.
Šablony návrhů usnesení
Předpřipravené šablony umožní rychle sestavit návrh usnesení bez zdlouhavého psaní od začátku.  
Automatická formulace návrhů usnesení 
U vybraných typů návrhů usnesení systém podle zadaných kritérií automaticky naformuluje text
Kopírování bodů
Opakované použití bodů jednání z minulých jednání včetně kontroly validity a splnění legislativy při kopírování do jiných modulů.
Prostor pro vaše dokumenty
Ke každému programu i bodu jednání lze nahrát související dokumenty a přílohy. Systém je automaticky indexuje, takže jsou vždy snadno dohledatelné.
Propojení na ARES
Automatické načítání a aktualizace údajů o firmách a organizacích z registru ARES – bez nutnosti ruční administrativy.
Schvalování materiálů
Materiály mohou být předložené odpovědným osobám ke schválení nebo vráceny k úpravě ještě před projednáním.
Modul Úkoly
Možnost přidávat samostatné úkoly nebo je navázat na konkrétní body jednání či usnesení. Přehledné sledování plnění.
Kalendář termínů
Přehledné plánování termínů jednání s automatickým odesláním pozvánek účastníkům do Outlooku.
Generování pozvánek
Automatické vytváření a rozesílání e-mailových pozvánek na jednání, včetně příloh.
Administrace jednání
Zapisovatel může odložit tužku a papír – v průběhu jednání pouze zahajuje projednávání bodů a podle pokynů předsedajícího spouští hlasování o návrzích usnesení.
Automatické sestavení prezenční listiny
Systém při zahájení jednání automaticky vygeneruje prezenční listinu na základě účasti přihlášených členů a zajistí tak přesný a aktuální přehled.
Moderování diskuze
Řízení průběhu debaty – přidělování slova, časové limity a udržení pořádku během jednání.
Projekce
Přizpůsobitelné promítání důležitých informací během jednání – například průběhu rozpravy, návrhů usnesení nebo průběhu hlasování.
Hlasování s pomocí PC, notebooku, tabletu či mobilu
Možnost hlasovat prostřednictvím počítače, notebooku, tabletu nebo mobilního telefonu. Jednoduché a bezpečné elektronické hlasování odkudkoli.
Bezdrátový hlasovací systém 860 Mhz
Důležitou součástí řešení je vlastní bezdrátový hlasovací systém námi vyvinutý přímo pro potřeby samospráv. 
Ověření zápisů
Ověřovatelé mohou přímo v systému snadno připomínkovat a ověřovat zápisy z jednání.
Chytrá propojení
Systém automaticky propojuje související přijatá usnesení a tak zajišťuje přehledné a logické vazby mezi rozhodnutími v čase.
Distanční jednání
Vestavěné videokonferenční řešení, které plně nahrazuje externí nástroje (Meet, Teams), čímž přináší významné úspory.
Online přenosy jednání
Dodáváme řešení s chytrými kamerami, které automaticky sledují řečníky a zajišťují profesionální obraz

Poznámky
Uživatelé si mohou přidávat soukromé nebo sdílené poznámky k jednotlivým bodům či usnesením.
Indexovaný zvukový záznam
Automatický záznam jednání s možností přehrát příspěvky jednotlivých řečníků podle bodu jednání.
AI přepis indexovaného zvukového záznamu
Systém využívá umělou inteligenci k automatickému přepisu příspěvků řečníků ze zvukového záznamu. Požadovaný indexovaný příspěvek je přepsán do textové podoby a zařazen do příslušného bodu jednání i do zápisu.
Indexovaný videozáznam
Pořízený videozáznam se automaticky indexuje podle jednotlivých bodů jednání pro snadnou orientaci.
Vyhledávání
Rychlé a přesné vyhledávání napříč celým systémem – v bodech, jednáních, usneseních, ale i v přílohách.
Automatická detekce osobních údajů
Systém automaticky identifikuje v textu osobni a důvěrná data a navrhne je k anonymizaci.
Anonymizace
Snadné nahrazení citlivých údajů černými bloky v závislosti na místě zobrazení, oprávnění uživatele či typu výstupu.
Generování zápisů a přehledu přijatých usnesení
Systém automaticky vytváří kompletní zápis z jednání i přehled všech přijatých usnesení. 
Schválená usnesení a zápisy se automaticky odešlou do vaší spisové služby
Pohodlné tisky
Jakýkoli bod jednání nebo celý program lze jednoduše vytisknout včetně příloh.
Integrace výstupů na webové stránky
Automatické publikování vybraných výstupů – zápisů, usnesení, zvukových a videozáznamů – přímo na web města či obce.
Přizpůsobení výstupů z jednání
Podrobná možnost zvolit, jaké informace budou ve výstupech uvedeny – od jmenovitých hlasování po důvodové zprávy či dopady na rozpočet.
Přizpůsobení průběhu jednání
Nastavení parametrů jednání – např. hlášení do diskuze přes, časové limity vystoupení či jiná omezení.
Archivace (standard PDF/A)
Dlouhodobé a bezpečné uložení všech dokumentů, zápisů a záznamů s možností stažení kompletní agendy. Všechny výstupy jsou v souladu s normou PDF/A.
Auditní stopa
Kompletní přehled všech změn a aktivit – vždy víte, kdo a kdy provedl úpravu

Konferenční systém UHF
UHF bezdrátový konferenční systém pro spolehlivgější indexaci zvukového záznamu a přepisu do textu

 ...a mnoho dalších automatických funkcí a vychytávek
  Aktuálně poskytujeme dvě verze systému.
- Verze Standard vyhoví všem malým samosprávám do cca 11 zastupitelů a bez složitější organizační struktury - tato verze je zdarma
- Verze Premium pak obsahuje vše, co potřebují střední a ty největší samosprávy a je jen na samosprávě samotné, do jaké hloubky se rozhodne systém využívat. Neposkytujeme jen unikátní informační systém, který pokryje vaše procesy, ale důležité je, že jsme výrobcem a dodavatelem i důležitých doplňků, jakými jsou například bezdrátový hlasovací systém, či automatické ovládní PTZ kamer pro online přenos jednání zastupitelstva. Tento systém umí automaticky ovládat vybrané kamery, tak aby sledovaly hovořící zastupitele, nebo vystupující občany a to automaticky bez nutnosti manuální režie. Stačí, že je zastupiteli předsedajícím uděleno slovo a kamera se natočí správným směrem a ve správném přiblížení.
Ostatně důraz na minimalizaci manuálních čnností v celém procesu přípravy, ale také eliminace potřeby přítomnosti většího počtu technických pracovníků, kteří by museli systém obsluhovat v průběhu jednání, byla jedním ze základních požadavků při návrhu celého informačního systému. Jsme si vědomi, že manuální lidská práce a administrativa se stává stále nákladnější a proto vám rádi pomůžeme s digitalizací celého procesu.
Uživatel, který má v náplni práce přípravu materiálů zastupitelstva, dostává k dispozici administrátorské rozhraní, prostřednictvím kterého kompletuje dodané a schválené materiály a tvoří program jednání zastupitelstva či rady.
prostředím administrátora lze:
před jednáním
  • spravovat volební období
  • spravovat seznam zastupitelů a radních
  • spravovat seznam zaměstnanců (odp. osoby pro kontrolu plnění usnesení)
  • spravovat termíny konání jednání zastupitelstva nebo rady
  • přijímat žádosti o zařazení bodu na program jednání od zastupitelů a radních
  • připravit obsah jednotlivých bodů jednání pro jednání zastupitelstva či rady
  • přiložit ke každému bodu relevantní informace (přílohy)
  • zadat doporučení, či stanoviska odborných komisí nebo odboru radnice
  • zadat návrh či návrhy usnesení, o kterých bude hlasováno
  • zpřístupnit připravený obsah jednání zastupitelům, v případě rady radním
  • přidávat štítky (tagy)
  • aktualizovat již zveřejněné materiály
  • vytisknout kompletní materiály
Prostředí administrátora je využíváno rovněž pro řízení samotného jednání a zpravidla jej v průběhu jednání obsluhuje původní zapisovatel, nebo člověk, který odpovídá za agendu konkrétního voleného celku. Předsdající má ve svém profilu pak možnost moderování dikuze. 
v průběhu jednání
  • zahájit, přerušit, ukončit jednání
  • zaznamenávat příchody/odchody
  • zapisovat údaje a editovat veškeré již zadané údaje
  • měnit pořadí bodů
  • editovat, upravovat, či zadávat nové návrhy usnesení
  • zahájit hlasování k návrhům usnesení, případně manuálně doplnit hlasy zastupitelů bez terminálu
  • moderovat diskuzi dle úkonů předsedajícího (variantně k řízení diskuze samotným předsedajícím)
  • pořizovat zvukový záznam
  • prostředí automaticky zobrazuje relevantní informace na projektoru
  • prostředí automaticky hlídá usnášeníschopnost a vyhodnocuje hlasování
  • prostředí umí automaticky řídit PTZ kamery pro on-line stream, tak že se kamera vždy natočí na řečníka, kterému předsedající udělí slovo.
Často se v průběhu jednání mění pořadí projednávaných bodů nebo se upravují návrhy usnesení. V prostředí je proto možné v průběhu jednání, ale i po skončení jednání, editovat vše, co je potřeba. Výstupy jsou uzamknuté proti dodatečným úpravám až v okamžiku, kdy jsou ověřeny ověřovateli. 
po jednání
  • provést případné úpravy automaticky generovaného zápisu
  • generování anonymizované i plné verze zápisz z jednní
  • předat připravený zápis k odsouhlasení ověřovatelům
  • po odsouhlasení ověřovateli zveřejnit zápis z jednání zastupitelstva
  • systém kontroly plnění usnesení rozesílá automaticky přijatá usnesení odpovědným pracovníkům
  • Po ukončení jednání je možné v systému uložit pořízený hlasový záznam ve formátu MP3. V detailech každého projednaného bodu je pak díky indexaci k dispozici pro přehrání relevantní časový úsek záznamu.
Zastupitel získává díky našemu systému nedocenitelného pomocníka, který mu umožní rychle a relevantně dohledat minulá usnesení přijatá v konkrétních kauzách.
S prostředím zastupitele je možné:
  • prohlížet materiály připravené pro zastupitelstvo, radu či výbory (modul rada je zpřístupněn pouze radním, výbory pak členům výborů)
  • prohlížet a vyhledávat materiály, zápisy či schválená usnesení již uskutečněných jednání
  • podat žádost o zařazení bodu na program jednání zastupitelstva či rady přihlásit se do diskuze
  • podávat protinávrhy k  založeným návrhům usnesení
  • hlasovat o předložených usneseních
  • podat návrh korekce k zápisu, či odsouhlasit znění zápisu (ověřovatelé)
  • e-mailové notifikace upozorňují zastupitele, že administrátor, či jiná oprávněná osoba zpřístupnila materiály pro jednání zastupitelstva
  • volitelně SMS notifikace zastupitelům
  • zastupitel má možnost sledovat plnění dříve přijatých usnesení
Prostřednictvím rozhraní referenta pak se systémem pracují rovněž vybraní referenti samoprávy. Ti mohou vytvářet materiály, žádat o jejich schválení a následně pak o zařazení na program jednání. 
Ať už jsou zvyklosti vaší samosprávy jakékoli, systém je postaven tak, aby vyhověl potřebám samosprávy jakékoli velikosti. Systém využívají jak malé obce o 150 obyvatelích, tak i městské částí v Praze či Brně a to včetně samotného Magistrátu hlavního města Prahy.  Jedná so o jedinečný komplexní systém, který úspěšně nahrazuje funkce dříve samostatně provozovaných a neintegrovaných hlasovacích systémů nebo aplikací pro přípravu materiálů. Jak vám může aplikace pomoci s vaším hlasováním v průběhu jednání můžete zhlédnout například na záznamu z jednání Města Jeseník.
Vše do sebe lehce zapadá a dává smysl. Na začátku procesu do systému zadáte podklady pro jednání a od této chvíle je celá agenda digitalizováná až po splnění přijatých usnesení pokryta našim systémem.
 

Hlasovací systém

V devadesátých letech minulého století města často pořizovala jednoúčelové elektronické hlasovací systémy, které neuměly nic jiného, než hlasovat, promítat a tisknout. Obvykle se náklady na pořízení takových jednoúčelových systémů vyšplhaly na statisíce korun.

Hlasování je však jen jedním z mnoha článků celého řetězce návazných procesů. Dnes samosprávy vyžadují systém, do kterého zadají body programu a relevantní materiály. Systém pak sám vše zpřístupní zastupitelům, vygeneruje pozvánku na jednání, řídí jednání a hlasování, eviduje docházku, vygeneruje zápis a vyzve ověřovatele k ověření zápisu. Po ověření sám podepsaný zápis umístí na webové stránky města. Pořizovat samostatný hlasovací systém dnes nedává smysl už jen proto, že pro toho, kdo připravuje materiály jednání je to často spíše práce navíc - vše musí být umístěno a při změně aktualizováno navíc i v hlasovacím systému. Rovněž je třeba takový hlasovací systém udržovat a hardware obnovovat. Jaké jsou požadavky  na moderní hlasovací systémy pro města a obce se dozvíte zde.


Jak hlasování funguje?

Ke každému hlasovatelnému bodu v programu jednání zastupitelstva je možné umístit libovolný počet návrhů usnesení. V průběhu jednání zastupitelstva se pak jednotlivé návrhy hlasují, přičemž zaznamenávat hlasy lze dvěma způsoby:

  • Manuálním sečtením hlasů a zapsáním hlasování do systému výběrem ze zastupitelů
  • Automatizovaným způsobem, kdy se každý zastupitel přihlásí do svého prostředí z notebooku, mobilního telefonu, či hardwarovou hlasovací jednotkou a prostřednictvím našeho systému pak hlasuje. V případě, že některý ze zastupitelů nemá k dispozici vlastní zařízení, může jeho hlas zapsat obsluha. Po ukončení hlasování systém automaticky zaznamená hlasy a vyhodnotí, zda byl návrh přijat, či nikoli. 

 

Generování zápisu a zvukového záznamu

Od okamžiku, kdy je jednání zastupitelstva zahájeno, ukládá systém průběžně veškerá data do databáze. Tato data po ukončení jednání později použije pro sestavení podrobného zápisu z jednání, tabulek přijatých usnesení a indexování zvukového záznamu. Uživatel s právy administrátora může tento zápis zobrazit v integrovaném textovém editoru a libovolně jej doupravit.

Jakmile je zápis kompletní, předá jej zapisovatel k ověření ověřovatelům. Zapisovatel může na podněty ověřovatelů zápis dále upravovat až do jeho konečného odsouhlasení ověřovateli. Po ověření je zápis zamknut proti další manipulaci a uložen v systému. 

Všechny zápisy z jednání jsou archivovány v systému a lze na ně odkázat z webových stránek města či obce. Tabulky s těmito výstupy je možné barevně sjednotit s vašimi stránkami, připadně je i do stránek města zaintegrovat.

Po uložení zvukového záznamu (MP3) naleznete v detailech každého bodu vždy odkaz na relevantní časový úsek záznamu, který si můžete přehrát. 

 

Kontrola plnění

U každého odhlasovaného usnesení je v průběhu jednání zastupitelstva doplněn termín a odpovědná osoba. Systém termíny přijatých usnesení hlídá a v pravidelném intervalu zasílá všem odpovědným osobám e-mail, s přehledem relevantních usnesení a jejich termínem plnění. Odpovědná osoba může UZ označit jako splněné, nebo jej může delegovat na jiného pracovníka. Usneseni.cz je vaše digitální správa celé agendy volených samosprávních celků.

Vyhledávání a integrace

Základním předpokladem efektivní práce každého zastupitele je možnost dohledat v systému podklady či již přijatá usnesení témat, která jsou svojí povahou dlouhodobější a často zasahují i do minulých volebních období. Zejména pro nově navolené zastupitele bývá problém u takových témat dohledat relevantní přijatá usnesení, či podklady pro minulá zastupitelstva. S naším systémem tento problém odpadá. každý zastupitel má k dispozici historické zápisy z jednání i historické podklady k předkládaným bodům. Pomocí fultextového vyhledávání lze dohledat informace v přijatých usneseních, ale i v samotných bodech minulých jednání. Každý bod jednání je také možné z prostředí zapisovatele 'tagovat' (opatřit tématickým štítkem).

Integrace

Systém interně ukládá zápisy z jednání zastupitelstva a přehledy s přijatými usneseními. Na tyto informace lze jednoduchým způsobem odkázat na webových stránkách města či obce.